October 17, 2017

  
  

3 films για το Dada

dada-anti-dada

 

 

Η εικονοκλασία και τα κινήματα της στη Τέχνη πάντα χρειαζόντουσαν μανιφέστα -για να αυτοπροσδιοριστούν, να ανακοινώσουν το σκεπτικό τους, αλλά και σίγουρα για να προιδεάσουν τον κόσμο για όσα θα επακολουθήσουν στις καλλιτεχνικές επάλξεις. Στην περίπτωση του Ντανταισμού, το μανιφέστο του Τρίσταν Τζάρα του 1918 μας παρουσιάζει ένα περίεργο παράδοξο, είναι το πρώτο μανιφέστο που μας ανακοινώνει μέσα από χιλιάδες λέξεις και όρους την ιδέα ότΙ  "DADA DOES NOT MEAN ANYTHING" ( "TO NTANTA ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ" ) .

Κάνοντας αυτό, η αλήθεια είναι ότι ο Τζάρα δεν μας είπε και πάρα πολλά, αλλά περισσότερο μας δείχνει τί δεν είναι DADA. Όποιος διαβάσει το μανιφέστο, θα συνειδητοποιήσει πως το DADA δε χωράει λόγιους και ακαδημαικούς της Τέχνης, δεν είναι φίλος με το καλλιτεχνικό κατεστημένο, δε συμπαθεί τους πλούσιους γκαλερίστες και τη νόρμα της οικονομίας της Τέχνης και σίγουρα δεν είναι "τέχνη για τη χάρη της τέχνης".

Οπότε , τί ακριβώς ήταν αυτό το νέο κίνημα αντι-τέχνης:

Κανένα μανιφέστο και κανένα έργο τέχνης δεν  μπορεί να μας πει καλύτερα την αλήθεια από τον τρόπο με τον οποίο 3 αναγνωρισμένοι dada καλλιτέχνες ( Hans Richter, Man Ray και Marcel Duchamp ) αποτύπωσαν την ουσία του Ντανταισμού στον κινηματογραφικό φακό,με τα φίλμ τους Ghosts Before Breakfast (Richter,1927) , Le Retour à la Raison (Ray,1923) και Anémic Cinéma (Duschamp,1926).
 

 

Ghosts Before Breakfast 

 

 

 

 

Le Retour à la Raison

 

 

 

Anémic Cinéma

 

 

 

 

Σχεδόν έναν αιώνα μετά από την εποχή που γυρίστηκαν και αρκετά φιλόδοξα καλλιτεχνικά κινήματα μετά, οι ταινίες παραμένουν το ίδιο σημαντικές και άφθαρτες στην πορεία τους στο χρόνο. Οι σκηνοθετικοί μηχανισμοί του Richter δείχνουν τις προσδοκίες των καλλιτεχνών για τη τεχνολογική εξέλιξη και τους φόβους τους για ένα πιο σκοτεινό 21ο αιώνα, ο Man Ray προκαλεί με το ζήλο του για πειραματισμό και καταστροφή της καθεστηκυίας καλλιτεχνικής τάξης του τότε και ο Duschamp, ο πιο διάσημος ίσως ντανταιστής όλων, μας δίνει ένα σουρεάλ ταινιάκι αντάξιο του ηθικοπλαστικού του χαρακτήρα.  

Το Dada παραμένει ένα γοητευτικό μυστήριο για τους απανταχού ρομαντικούς καλλιτέχνες του σήμερα και μας αποδεικνύει το τί μπορεί να συμβεί όταν πραγματικά μεγάλα μυαλά συναντώνται.

 

Κείμενο : Chino

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest

YOU MIGHT ALSO LIKE

Σχολιαστε

Η διευθυνση email σας δεν θα δημοσιοποιηθει. Τα υποχρεωτικα πεδια ειναι σημειωμενα με αστερισκο ( * ).

five + 16 =

Facebook Page Loading...